Deklaracje VAT od stycznia 2018 roku tylko elektronicznie

Taki obowiązek na podatników nakładają zmiany przepisów Ustawy o VAT. Przedsiębiorcy nie będą już mogli dobrowolnie decydować, czy deklaracje będą składane papierowo czy elektronicznie – regulują to przepisy, narzucając obowiązek korzystania z e-deklaracji. Elektroniczna wysyłka deklaracji VAT wcale nie musi być trudna! Jak zatem składać deklaracje podatkowe przez internet?

Deklaracje VAT wysyłane elektronicznie

Ustawa z dnia 1 grudnia 2016 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw wprowadziła zmiany do artykułu 99 ust. 11b ustawy o VAT, nakładając na przedsiębiorców obowiązek elektronicznej wysyłki deklaracji VAT.

Art. 99 ust. 11b ustawy o VAT

Deklaracje, o których mowa w ust. 1-3, 3c-6, 8-9 i 11a, składa się wyłącznie za pomocą środków komunikacji elektronicznej.

Jednak wysyłka elektroniczna nie dotyczy wyłącznie deklaracji VAT-7 czy VAT-7K, ale również i deklaracji VAT-UE (składają ją przedsiębiorcy dokonujący transakcji wewnątrzwspólnotowych), jak i deklaracji VAT-27 (składają ją przedsiębiorcy dokonujący transakcji krajowych z odwrotnym obciążeniem).

Informacje podsumowujące VAT-UE

Art. 100 ust. 3 ustawy o VAT

Informacje podsumowujące w obrocie krajowym składa się za okresy miesięczne za pomocą środków komunikacji elektronicznej w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstał obowiązek podatkowy z tytułu dokonania transakcji.

Art. 101 ustawy o VAT

W przypadku stwierdzenia jakichkolwiek błędów w złożonej informacji podsumowującej w obrocie krajowym podatnik jest obowiązany złożyć niezwłocznie korektę tej informacji za pomocą środków komunikacji elektronicznej.

Krajowe informacje podsumowujące VAT-27

Art. 101a ust. 2 ustawy o VAT

Informacje podsumowujące w obrocie krajowym składa się za okresy miesięczne za pomocą środków komunikacji elektronicznej w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstał obowiązek podatkowy z tytułu dokonania transakcji.

Art. 101a ust. 4 ustawy o VAT

W przypadku stwierdzenia jakichkolwiek błędów w złożonej informacji podsumowującej w obrocie krajowym podatnik jest obowiązany złożyć niezwłocznie korektę tej informacji za pomocą środków komunikacji elektronicznej.

Deklaracje wysyłamy za pomocą strony Ministerstwa Finansów na adres: www.portalpodatkowy.mf.gov.pl